KABIZLIK

Kabızlık, yeterince sıvı (su, çorba, su değeri yüksek sebze ve meyva vs.) veya lifli yiyecekler alınmadığında oluşur. Tabii hareketsizliği (spor) de unutmayalım. Kabızlığa kullandığınız ilaçlar da sebep olabilir. Örneğin: Antiasit (midede oluşan asit yoğunluğuna karşı kullanılan ilaçlar, ağrı kesiciler .

Eğer günde sadece 1 kere büyük tuvaletinizi yapıyorsanız, kabızlık riski ile karşı karşıya olduğunuzu düşünebilirsiniz. Bu soruna en güzel çözüm dışkınızın yumuşak olmasını sağlayacak yemek düzenidir. Bu da çoğunlukla sebzelerden oluşan bol lifli yiyecekleri ve yeterli sıvı alımını kapsar.

Kabızlık birçok sağlık probleminin altında yatan sebep olabilir. Örneğin:
– Kolik (kalınbağırsakta, genellikle karın boşluğunda duyumsanan, aralıklarla gelen çok güçlü sancı.)
– Ağız kokusu
– Hemoroid
– Kansızlık
– Mide bulantısı
– Depresyon
– Susuzluk …

Kabızlık için doğal çözümler:
Smoothie (Besleyici, lezzetli içecek):
– 2 yemek kaşığı taze öğütülmüş keten tohumu
– 1 muz
– 1-2 bardak su
Bütün malzemeyi blender’da (karıştırıcıda) pürüzsüz bir sıvı haline gelene kadar karıştırdıktan sonra keten tohumu sıvıyı tamamen çekene kadar bekleyin. Sonra afiyetle için. Smoothie’nin yoğunluğunu kendi ağız tadınıza göre ayarlayabilirsiniz.

Yukarıdaki tarif içmenizi tavsiye ettiğim smoothie için sadece baz oluşturuyor. Buna en az bir yeşillik, bir protein (kuruyemiş, süt/yoğurt/kefir vs) katarak besin değerini arttırmanızı tavsiye ederim.  Besin değerini/doyuruculuğunu arttırmak için malzemeyi aşağıdaki seçeneklerle değiştirebilir/zenginleştirebilrsiniz.

Örneğin :
-Su yerine/beraberinde kefir, yoğurt, süt
– Meyva olarak elma, armut, kivi, portakal, mandalina veya yaz meyvalarından çilek, şeftali, yaban mersini, böğürtlen vs
– Kuru meyvalardan incir, erik, kayısı, hurma
– Baharat olarak tarçın, nutmeg (küçük hindistan cevizi), zerdeçal, zencefil, naneö kakao
– Yulaf,
– Salatalık, limon, maydanoz, ıspanak, lahana, kırmızı pancar, havuç, (sert olanların suyu sıkılabilir)
– Badem, ceviz, fındık, çekirdek, kabak çekirdeği, susam

Gördüğünüz gibi listede sindirim sistemine yararlı, harekete geçirecek magnezyum ve lifi bol, probiyotik (yararlı bakteri) yiyecekler yer alıyor. Her kategoriden 1-2 tane seçip blenderdan geçirerek smoothienizi hazırlayabilirsiniz. Çok tatlı olmamasına dikkat edin. Amaç vücudunuzun ihtiyacı olan super yiyecekleri keyifli bir şekilde tüketmek.

Smoothie örnekleri:
– 6 çekirdeksiz kuru erik
– 1 bardak elma veya suyu
– 1 bardak kefir
– yarım çay kaşığı tarçın
– 1 tutam nutmeg

-0-0-0-0-0-0–0-0-0-0-0-0-0-0–0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-

– 1 bardak su/süt/kefir/yogurt veya herhangi ikisinin karışımı
– yarım muz (donmuş ya da taze) (Ben muzu kabuğu ile donduruyorum. Kullanacağım zaman bıçakla soyuyorum.)
-7-8 badem
-1 tatlı kaşığı kabak çekirdeği
-1 yemek kaşığı kakao

Not: Smoothie genelde buz ile yapılır. Soğuk servis edilir. Ancak kış aylarında soğuk istemezseniz buz yerine sıvı içeriğini biraz fazla tutabilirsiniz. Kıvamı genelde bozaya benzer.

Ben smoothielerime benim vücudumun ihtiyacı olan ve süper yiyecek olarak nitelendirilen, toz halindeki spirulina (mavi ve yeşil alglerden oluşan mikroskobik bir yosun türü), ve moringa ( Himalaya eteklerindeki Kuzey Hindistan bölgeleri ana vatanı olan bir  bitki)  gibi  yiyecekleri  de katıyorum. Siz de sizin vücudunuzun ihtiyacı olan, tüketmeniz gereken yiyecek/bitki/içecekleri (yeşil çay, sakinleştirici bitki çayları vs) smoothilerinize katarak çok keyif alarak içebilirsiniz. 

 

Advertisements